måndag 13 januari 2014

Varför ska vi hålla koll på vår omvärld?


I dag tänkte jag snöa in på vikten av omvärldsbevakning. För det är inte allt för sällan (tyvärr) som jag har märkt att man gärna missar omvärldsbevakningen i kommunikationsplaneringen. Jag har till och med fått frågan vid flera tillfällen om man verkligen behöver omvärldsbevaka. ”Vad ska det vara bra för liksom?” Istället vänder man sig ofta inåt och bestämmer sig för att inte bry sig om vad som pågår utanför dörren. Istället för att se omvärlden som en medspelare så kanske man börjar se omvärlden som ett störande moment som stör den fina planering man lagt ned så mycket energi på…

Så, hur kan vi istället använda omvärlden som hjälp? Vi börjar med den utmaning som alla vi som arbetar med kommunikation står inför dagligen – d.v.s. den enorma informationsmängd som ständigt omger oss. Vi arbetar hela tiden med att försöka nå igenom ”bruset”. Vi vill få människor att lyssna på det budskap som vi vill nå ut med.


Börja med att titta på dig själv. Vad är det som får dig att ta till dig en typ av budskap/information och inte en annan? Det är med största sannolikhet frågor som är relevanta och aktuella. På en kurs i sociala medier som jag hade på min arbetsplats tillsammans med Mona Wallin från Bloggbyrån så pratade vi om just detta. Vad är det som är drivkraften till att vi läser vissa saker och vill dela dessa? Vi kom fram till att det till stor del har att göra med att jag vill, som privatperson, verka vara en som hänger med. En som delar intressanta saker. En person som man vill vara kompis med och följa för att få nys om nyheter, roliga historier, intressant information. Nörden är poppis! Metropolitan Report anger t.ex. att allmänbildning är det attribut som ger invånare i globala storstäder högst social status.

Och hur vet jag då vad som är relevant och aktuellt? Jo, jag har koll på min omvärld.

Samma sak gäller för organisationer. För att nå igenom och nå ut sitt budskap så måste man ha koll på sin omvärld och sätta sitt budskap i ett relevant och aktuellt sammanhang. Låt omvärlden vara en positiv kraft. Att tro att man helt själv kan sätta agendan är att skjuta sig själv i foten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar