lördag 30 november 2013

Hur kan man kommunicera knepiga frågor?

Varför tycker jag att kommunikation är så viktigt för att komma till rätta med de miljö- och klimatutmaningar vi står inför idag?

Som jag nämnde i inledningen har miljö- och klimatfrågan alldeles för ofta kommunicerats på ett sätt som passar forskare, och de som redan är otroligt invigda, kunniga och engagerade i frågan. Inte sällan får även dessa personer bita sig i läppen ett par gånger. Ta ny kraft och fokusera som galningar för att ta sig igenom svårbegripliga artiklar, forskningsrapporter och timslånga seminarier med otaliga powerpoints och dessvärre inte alltid så inspirerande talare. 

Här raggar vi inte några nya entusiaster!

Så, jag tror att miljö- och klimatsvängen har massor att lära av "vanliga" kommunikatörer, reklamare, marknadsförare från näringslivet. De som vet hur man säljer in budskap. Dock så har sådana här frågor ibland varit big No-No i miljörörelsen. Det har av vissa ansetts vara "fult" och något man inte vill hålla på med. Men jag står fast vid att det är exakt tvärt om. Vi ska lära oss av dessa människor som är experter på att sälja. Där har vi massor att vinna. Som tur är har jag börjat märka en förändring här. Allt fler börjar ta till sig detta och vilja lära sig mer. Det märker jag framförallt i företaget One Planet PR som jag driver. Allt fler kunder inom hållbarhetssektorn vill lära sig mer om hur de kan sprida sitt budskap till särskilda målgrupper. Allt till alla gäller inte längre. 

Några som verkligen har lyckats med det här är Naturskyddsföreningen (med hjälp av Bloggbyrån) i sin Anti Scampikampanj där man lyckades ta ett komplext budskap och göra det enkelt med en "budbärare" - dvs scampin. Man visade samtidigt på hur enkelt det är att göra något åt det - dvs att välja bort scampin. På Man lyckades på ett lärorikt och engagerande sätt få människor att vilja sprida detta i sina egna kanaler och nätverk.

Ett annat bra exempel är Läkare Utan Gränser som körde kampanjen SMSa bort en kista. Youtubeklippet (som ni ser via länken) säger egentligen allt - så missa inte det! Men här har man på ett ytterst gripande sätt visat på ngt som vi alla nog egentligen vet men som vi blev påminda om mitt i vår vardag. Och samtidigt blev erbjudna en möjlighet att vara delaktiga. Att göra något för att hjälpa. Genomslaget blev, som ni ser, enormt. 

Det finns mängder av bra exempel som fungerar som inspiration när man själv sitter på sin kammare och ska försöka locka fram snilleblixtar. Därför kommer jag att strössla med sådana goda exempel här framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar