fredag 29 november 2013

Vad är PR?

Ja, vad är egentligen PR? Den frågan har jag fått MÅNGA gånger. Och även ställt mig själv många gånger innan jag började grotta ner mig ordentligt.

PR står ju för Public Relations. Och det säger nog inte så mycket för de allra flesta. Så jag tänkte försöka mig på en kort, men lätt, beskrivning hur jag ser på PR och varför man bör använda PR.

Det allra lättaste sättet tycker jag är att jämföra PR och traditionell reklam. Om man jobbar med reklam använder man sig av köpta kanaler. Dvs, man köper annonsutrymme. Om man jobbar med PR å andra sidan så arbetar man med förtjänade kanaler. Man använder sig av en intressents kanal/kanaler (intressent = en individer eller grupper som är intresserad av och påverkar organisationens verksamhet). Det kan handla om journalister, bloggare, makthavare m.m. Organisationens budskap sprids alltså via någon annan. Det är någon annan som blir avsändare och därmed blir budskapet mer trovärdigt (förutsatt att avsändaren är trovärdig i sammanhanget).
För att lyckas med detta krävs att budskapet har ett nyhetsvärde och en paketering så att det känns intressant för den som ska sprida detta vidare.

Det är därför viktigt att vårda sina relationer med sina intressenter. Och så handlar det alltså inte bara om mediarelationer.

Mattias Ström som är kursansvarig på Berghs School of Communication i Stockholm har samlat fyra bra case för marknads-PR. Inspiration utlovas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar