lördag 28 december 2013

Insikter, verktyg, trender...according to Berghs

Jag kommer hänvisa mycket till Berghs här på bloggen när jag snackar PR- och kommunikation. Och det är för att det är mycket där jag får min inspiration. Jag försöker så ofta jag kan gå på deras frukostseminarier varifrån man kan plocka med sig mycket matnyttigt direkt in i sitt jobb. Så har du möjlighet - gå dit! Har du inte det så finns deras seminarier filmade så du kan se dem när du vill.

Innan jul drog jag med mig ett gäng kollegor för att lyssna på deras frukostseminarium "According to Berghs. Den morgonen delade de med sig av 4 insikter, 4 verktyg och 4 trender. Mycket användbart! Och det som jag ansågs vara mest matnyttigt kommer här (obs! bilderna har ingenting med texten att göra, tycker bara det är riktigt roliga!) :


4 INSIKTER
  • Relevant: Vad intresserar målgruppen? Vad gör skillnad för din målgrupp?
  • Involverande: Skapa delaktighet, få målgruppen att vilja spendera tid med oss som avsändare.
  • Transparent: Tydligt, ärligt, dela med sig
  • Agerande: "walk the talk", göra verklig skillnad, leva upp till sin kommunikation

Jag tycker alla dessa insikter borde vara självklara vid all planering av kommunikation. Men så är det dessvärre inte. Allt som oftast tror  många fortfarande att det är vi som avsändare som kan sitta och basunera ut vilken information vi vill och att målgruppen kommer att ta till sig det. Även fast det görs via en tråkig hemsida med noll möjlighet till dialog eller egentligt värde för målgruppen. En stor hjälp på vägen som miljörörelser och andra liknande organisationer har med sig i sitt rena existerande är dock insikten "agerande". Att göra verklig skillnad ligger liksom i verksamhetsidén varför allt mer bör fokusera på detta men på ett mer intressant sätt. Här gäller det att våga släppa taget och ta in människors tankar, idéer, frågor m.m. Läskigt kan många tycka. Nödvändigt säger jag. 

Till vänster kan du se ett riktigt bra case på en kampanj som levde enligt dessa insikter. Det är Svenska institutet och Visit Sweden som har kommit på ett nytt dra hur man kan marknadsföra Sverige. 


4 VERKTYG


  • Planning: Planning handlar om att skaffa sig insikt om målgruppens beteenden. Eller som The Account Planning Group säger: "Plannerns jobb är att söka efter insikter, ta fram strategi och inspirera den kreativa processen så att kommunikationen gör sitt jobb. Att hitta tanken bakom idén, med andra ord.".
  • Viktigt här är att komma ifrån den gamla synen  på målgruppssegmentering där man kollade på kön, inkomst, vilket postnummer man bodde på m.m. Det ger bra mycket mer att titta på människors livsstilar, värderingar, emotionella drivkrafter o. dyl.
  • Storytelling: Detta gamla blir aldrig gammalt. Vi berättar ständigt historier och det ska vi fortsätta med. Problemet är att vi ofta vill skapa historier istället för att se vilka historier vår organisation redan har och börja berätta dem. Sätt "högtalare och megafoner" på de redan existerande historierna.
  • Collaboration: Kort kan man förklara collaboration som att man vill göra målgruppen delaktig genom dialog och inkludera målgruppen i produktionsutvecklingen. För det är en stark trend - viljan att vara delaktig. Nedan kan du se Canons case "Photochains" där man verkligen bjuditi in målgruppen till delaktighet!



  • Integration: Mycket intressant! Kanske det jag gick igång mest på. Det handlar om att integrera olika dicipliner, krossa cementerade strukturer..dvs skapa något helt nytt. Här ser jag många hållbarhetsmöjligheter. För det är ju precis det vi måste göra. Se nya lösningar med beståndsdelar från det gamla. Caset som togs upp var ToolPool. Håll till godo!


7 TRENDER

  • Content marketing:Åter igen - dela med dig av organisationens kunskap! Ett ex. är just Berghs gratis frukostseminarier. Eller Lammhults gratis inredningstidning. Ge lite mer. Mer än vad målgruppen förväntar sig. 
  • Add value: Ge något extra till målgruppen. Ett bra exempel på detta är IBMs "Smart Cities"
  • Small screens are a big deal: Mobiler, mobiler, mobiler. De är intima. Känns allt mer som en viktig del av oss själva (dock något skrämmande). Glöm inte bort de små skärmarna!
  • Take a social stand:Agera i en samhällelig kontext! Gör skillnad så att kommunikationen inte blir greenwash. Detta är superenkelt för hållbarhetsaktörer för, som jag skrev tidigare, det är ju just detta som är hela verksamhetsidén!
  • Emotions are running high: och så det här med känslor. Vi är känslovarelser. Vi är inte rationella. Vi går igång på känslor. Här har miljörörelsen MASSOR att lära sig. Lägg av med faktaspäckad information. Jobba med känslor!
  • Lets go live: sätt igång en verklig händelse som sprids av de som var där. Flashmobs är en del av detta. Ett annat exempel kommer här. Rekommenderas att du tittar på!
  • Time is of essence: Sist men inte minst. Tid. Vi upplever nog alla att vi har allt mindre tid till saker och ting. Trots att allt går fortare. Eller kanske är det för att allt går fortare? Alla typer av tjänster/produkter som erbjuder användaren något som ger upplevelsen av att spara tid är en hit. 

Det var det för den här gången. Mycket information. Men som sagt -matnyttigt och inspirerande (hoppas jag).
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar