![]() |
Det är svårt att ta ut riktningen när
man inte har definierat målet.
|
Och jag tycker nog att det är väldigt märkligt. För kunskap om förändringsarbete, målformuleringar, ledningsfrågor osv. är relativt väletablerat. Vi pratar ofta om individens förändringsförutsättningar - ta t.ex. frågan om kost och motion. Hur skapar man en fungerande livsstilsförändrings där en hälsosam kost och motion blir en del av allas vardag? här finns massor av metoder om hur man ska fokusera på tydliga och konkreta målbilder, peppra med positiva hurrarop på vägen, tydliggöra delsegrar, gärna få förändringsledningshjälp av en PT, skaffa sig förebilder osv. Samma sak gäller för organisationer som står i ett konstant förändringsarbete, inte enbart till följd av hållbarhetsutmaningarna (enligt mig lite för lite till följd av detta...) men mer till följd av digitalisering, globalisering, internationalisering m.m. för att inte tala om neurovetenskapens nya forskningsresultat som förklarar mycket mer om hur den mänskliga hjärnan fungerar och reagerar på förändring. Neuroledarskapet och neuromarketing är heta begrepp.
Därför är det som sagt lite märkligt att det talas så lite om hållbarhetsomställningen som den förändringsresa det faktiskt är. Och att vi tar så lite hjälp av den kunskap inom förändringsledning och förändringskommunikation som vi faktiskt besitter. Låt oss använda oss av den kunskap och de verktyg vi har och låt oss anpassa dem till mänsklighetens absolut viktigaste förändringsresa genom tiderna - klimatförändringen!
Jag kommer borra djupare i de här frågorna framöver. För jag tycker det är oerhört intressant och fantastiskt viktigt, och jag tar såklart jättegärna emot funderingar och tankar som väcks hos dig som läser detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar